Grupa Emirates ogłasza wyniki za pierwsze półrocze 2018-19

Grupa Emirates: Wzrost przychodów o 10% do 54,4 mld AED (14,8 mld USD) i spadek zysków o 53% do 1,1 mld AED (296 mln USD). Na wyniki wpłynęły znaczny wzrost kosztów paliwa, niekorzystne zmiany kursów walut i jednorazowa transakcja spółki dnata.

Linie Emirates: Wzrost przychodów o 10% do 48,9 mld AED (13,3 mld USD) i spadek zysków o 86% do 226 mln AED (62 mln USD). 30,1 mln przewiezionych pasażerów – wzrost o 3% przy całkowitym zwiększeniu oferowania o 3%. Dubaj atrakcyjnym kierunkiem dzięki wzrostowi o ponad 9% w liczbie pasażerów przewiezionych przez Emirates do swojego hubu.

 

dnata: Wzrost przychodów o 11% do 7,0 mld AED (1,9 mld USD) i zysków o 31% do 861 mln AED (235 mln USD), w tym zysk w wysokości 320 mln AED z jednorazowej transakcji. Bez wspomnianej transakcji zysk zmniejszyłby się o 18% w porównaniu z rokiem ubiegłym. 350 052 obsłużonych samolotów (wzrost o 6%), 1,5 mln ton przewiezionego cargo (wzrost o 2%).

Grupa Emirates ogłosiła wyniki za pierwsze półrocze 2018-19. Grupa odnotowała stały wzrost przychodów w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim, jednak zyski zmniejszyły się z uwagi na znaczny wzrost cen ropy, niekorzystne zmiany kursów walut na niektórych rynkach oraz inne wyzwania stojące przed przewoźnikiem i całą branżą.

 

Przychody Grupy Emirates w pierwszych 6 miesiącach roku finansowego 2018-19 wyniosły 54,4 mld AED (14,8 mld USD), o 10% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, kiedy wyniosły 49,4 mld AED (13,5 mld USD).

Rentowność spadła o 53% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku – w tym półroczu grupa odnotowała zysk netto w wysokości 1,1 mld AED (296 mln USD). Erozję zysków spowodował przede wszystkim znaczny wzrost cen paliwa (o 37%) w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym, a także niekorzystny wpływ wahań kursów walutowych na niektórych rynkach.

 

Stan środków finansowych Grupy na 30 września 2018 r. wynosił 21,5 mld AED (5,9 mld USD) w porównaniu z 25,4 mld AED (6,9 mld USD) w dniu 31 marca 2017 r.

 

W pierwszej połowie roku 2018-19 linie Emirates i spółka dnata odnotowały stabilny wzrost. Zapotrzebowanie na nasze znakomite produkty i usługi pozostaje wysokie, a nasze poszczególne spółki utrzymały klientów i pozyskały nowych, czego odzwierciedleniem są nasze przychody. Jednak wysokie koszty paliwa i dewaluacje walut w takich krajach jak Indie, Brazylia, Angola czy Iran pomniejszyły nasze zyski o około 4,6 mld AED – powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates.

 

Aktywnie odpowiadamy na liczne wyzwania stojące przed naszą linią i całą branżą, w tym nieustanną presję na obniżanie marż czy niestabilną sytuację polityczno-gospodarczą w naszym regionie i innych częściach świata. Uważnie kontrolujemy koszty, na które mamy wpływ, i zamierzamy nadal zwiększać efektywność poprzez wdrażanie nowych procesów technologicznych i biznesowych – dodał Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

Читайте также:  Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w marcu i kwietniu 2017

 

Czeka nas trudne 6 miesięcy, ale Grupa Emirates jest zbudowana na mocnych fundamentach. Z radością zauważam, że Dubaj, nasz dom i hub Emirates, niezmiennie cieszy się dużym zainteresowaniem. W pierwszym półroczu 2018-19 odnotowaliśmy wzrost liczby pasażerów podróżujących do Dubaju o 9% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku. Spodziewamy się, że popyt pozostanie stabilny w związku z nowymi atrakcjami, które pojawiają się na mapie miasta, oraz rozkwitem Dubaju, który przygotowuje się na Expo 2020. Jesteśmy skoncentrowani na dalszym rozwoju działalności. Uda nam się to dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu możliwości i inwestowaniu w podnoszenie jakości usług i produktów cenionych przez naszych klientów – dodał Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

W ostatnim półroczu liczba pracowników Grupy zmniejszyła się o 1% w porównaniu z 31 marca 2018 r. ze 103 363 do 101 983 osób. Był to w dużym stopniu rezultat naturalnego procesu odchodzenia pracowników w połączeniu z wolniejszym tempem rekrutacji w miarę kontynuowania wewnętrznych programów Grupy na rzecz zwiększenia wydajności poprzez wdrażanie nowych technologii i reorganizację pracy.

 

Linie Emirates

W ciągu pierwszych 6 miesięcy roku finansowego 2018-19 linie Emirates pozyskały 8 szerokokadłubowych samolotów – 3 Airbusy A380 i 5 Boeingów 777. Do końca roku finansowego flotę zasili kolejnych 5 maszyn. Oprócz tego przewoźnik wycofał z eksploatacji 7 starszych samolotów, a do 31 marca 2019 r. ze służby odejdą kolejne 4. Wieloletnia strategia inwestowania w najnowocześniejsze samoloty szerokokadłubowe pozwala przewoźnikowi zwiększyć całkowitą wydajność i jakość usług.

Linie Emirates oferują pasażerom z całego świata coraz lepsze połączenia z zaledwie jedną przesiadką w Dubaju.

W pierwszym półroczu tego roku finansowego linie Emirates otworzyły nowe połączenia pasażerskie do Londynu-Stansted (Wielka Brytania) i Santiago (Chile). Przewoźnik wprowadził także nowe połączenie z Dubaju przez Bali do Auckland. 30 września globalna sieć połączeń Emirates obejmowała 161 miejscowości w 85 krajach. Flota przewoźnika obejmowała 269 samoloty, w tym samoloty towarowe.

Linie Emirates rozwinęły współpracę z flydubai, oferując pasażerom jeszcze więcej korzyści dzięki połączeniu programów lojalnościowych obu przewoźników w ramach Emirates Skywards. Na pasażerów czeka także większy wybór połączeń – linie Emirates i flydubai zsynchronizowały rozkłady lotów w ramach uzupełniających się siatek połączeń, tworząc nowe trasy wiodące przez Dubaj, a także otworzyły w pierwszej połowie 2018-19 nowe połączenia, m.in. do Kinszasy (Demokratyczna Republika Konga), Krakowa (Polska) i Katanii (Włochy). 

Читайте также:  Adria Airways wstępnie zamawia 15 samolotów Sukchoj Superjet 100

 

Całkowite oferowanie w pierwszych 6 miesiącach bieżącego roku finansowego wzrosło nieznacznie o 3% do 31,8 mld ATKM. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) wzrosła o 4%, natomiast przepływ pasażerów mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) zwiększył się o 6%. Średni współczynnik wypełnienia miejsc (ang. Passenger Seat Factor) wyniósł 78,8%, w porównaniu z 77,2% w roku ubiegłym.

W dniach od 1 kwietnia do 30 września 2018 r. linie Emirates przewiozły 30,1 mln pasażerów, o 3% więcej w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku. Wielkość przewiezionego ładunku nie uległa znaczącej zmianie i wyniosła 1,3 mln ton, natomiast zysk z przewozu towarów zwiększył się o 11%. Dobre wyniki są rezultatem przemyślanych inwestycji Emirates SkyCargo w produkty i usługi stworzone z myślą o najważniejszych sektorach, które zapewniają przewoźnikowi wyraźną przewagą konkurencyjną na wychodzącym z kryzysu światowym rynku lotniczym cargo.

W pierwszej połowie roku finansowego 2018-19 zysk netto linii Emirates wyniósł 226 mln AED (62 mln USD), o 86% mniej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Przychody Emirates, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 48,9 mld AED (13,3 mld USD) wzrosły o 10% w porównaniu z 44,5 mld AED (12,1 mld USD) w analogicznym okresie poprzedniego roku. Rezultat ten był możliwy dzięki zwiększonej elastyczności w kontroli oferowania, a lepsze wykorzystanie miejsc pomimo wzrostu cen biletów odzwierciedla wysokie zapotrzebowanie pasażerów na produkty Emirates.

Koszty operacyjne Emirates wzrosły o 13% przy zwiększeniu całkowitego oferowania o 3%. Koszty paliwa wzrosły średnio o 42% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim, głównie ze względu na wzrost cen ropy (o 37% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym) i zwiększenie dostaw paliwa o 4% w związku z rozwojem operacji lotniczych floty Emirates. Paliwo wciąż stanowi największą część kosztów ponoszonych przez linie – 33% kosztów operacyjnych, w porównaniu z 26% w pierwszym półroczu poprzedniego roku.

 

dnata

Spółka dnata stopniowo rozwija swoje oddziały, które obecnie znajdują się w przeszło 35 krajach. W pierwszej połowie roku 2018-19 działalność międzynarodowa dnata stanowiła ponad 68% przychodów spółki.

Przychody dnata, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 7,0 mld AED (1,9 mld USD) zwiększyły się o 11% w porównaniu z odnotowanym w zeszłym roku przychodem na poziomie 6,3 mld AED (1,7 mld USD). Wynik ten spółka zawdzięcza dynamicznemu rozwojowi organicznemu, szczególnie w dziale International Airport Operations.

 

Całkowity zysk dnata wzrósł o 31% do 861 mln AED (235 mln USD). Powyższa kwota uwzględnia zysk z jednorazowej transakcji zbycia 22% udziałów w spółce specjalizującej się w zarządzaniu podróżami Hogg Robinson Group (HRG) podczas przejęcia HRG przez Amex Travel Business Group. Bez wspomnianej transakcji zysk dnata zmniejszyłby się o 18% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim.

Читайте также:  Long haul low cost operations from Central Europe

 

Obsługa lotniskowa w dalszym ciągu generuje największą część przychodu dnata – 3,6 mld AED (976 mln USD), co stanowi wzrost o 6% w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Liczba samolotów obsłużonych przez dnata wzrosła o 6% do 350 052. Ponadto spółka przeładowała 1,5 mln ton cargo, o 2% więcej niż w roku poprzednim.

Jest to rezultat pozyskania nowych zamówień i dobrych wyników biznesowych na kluczowych rynkach, m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, ZEA, Australii i Włoszech. W pierwszym półroczu 2018-19 dnata rozwinęła działalność we Włoszech, zwiększając udziały w Airport Handling SPA, spółce z Mediolanu świadczącej obsługę naziemną, z 30 do 70%. Ponadto rozpoczęła obsługę pasażerów na lotnisku Johna F. Kennedy`ego w Nowym Jorku. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich dnata nabyła pakiet większościowy akcji DUBZ, spółki zajmującej się przechowywaniem i dostawą bagażu, która rozszerza swoją ofertę usług dla pasażerów.

 

Dział turystyczny przyniósł dnata przychody w wysokości 1,7 mld AED (456 mln USD), czyli o 9% więcej niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Rzeczywista sprzedaż netto działu wzrosła o 6% do 5,9 mld AED (1,6 mld USD).

Było to możliwe dzięki dobrym wynikom działu turystycznego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, przychodom spółki Destination Asia przejętej przez dnata we wrześniu 2017 r. oraz rozwojowi działalności w Wielkiej Brytanii, do którego dodatkowo przyczyniło się umocnienie kursu funta szterlinga do dolara amerykańskiego. Pod koniec września spółka weszła na rynek niemiecki wraz z przejęciem biura podróży Tropo, specjalizującego się w pakietach turystycznych, wycieczkach last minute i rezerwacjach hotelowych.

Przychody z usług cateringu pokładowego dnata wyniosły 1,1 mld AED (311 mln USD), o 4% więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. W pierwszej połowie roku finansowego liczba dostarczonych posiłków wzrosła o 2% do 31,0 mln.

Presję na obniżanie marż, szczególnie na rynku australijskim, zrównoważyły dobre wyniki działalności Alpha Group oraz większa liczba dostarczonych posiłków dzięki rozwijającej się działalności w Wielkiej Brytanii, Rumunii, Czechach i Szardży (ZEA).

Related Posts